mandag 30. januar 2012

Nettsamfunn.no

Begrepet "prosument" er at vi konsumerer og produser tekster hele tiden.Altså produserende konsument. Det er to roller som blir blandet sammen i det teknologiske samfunnet vi lever i. Spesielt i bloggen kan en bedrive prosument- virksomhet. Vi produserer blogginnlegg, leser og kommenterer andres blogginnlegg.

Sosial Web.
 Sosial web og utvikling av digital kompetanse er viktig for den enkelte og en forutsetning for videre utvikling av en delingskultur.Nettsamfunn er sosiale arenaer, som også endrer måten vi sosialiserer på. I et nettsamfunn registrerer brukerne seg med navn eller kallenavn, bilde av seg selv, og annen informasjon de ønsker å dele med andre. Brukerne bygger nettverk ved å melde seg inn i grupper, eller fortelle hvem de er venner med. Typiske eksempler er Facebook og Nettby. Wikier er en betegnelse på tekstsamlinger som opp-dateres og utvikles av flere mennesker uten at noen «eier» sidene. For ungdom har Internett blitt en møteplass, der de knytter -sosiale bånd, bygger nettverk og deler informasjon og opplevelser. For skolen kan sosiale nettsteder gi eksempler på fremtidens læringsarenaer, både for elever og lærere.  I norske skoler finnes det to poler i debatten om sosial web og læring. Noen skoler ønsker å stenge sosial web ute, mens andre prøver ut læringspotensialet i for eksempel wiki og Facebook. Mange mener at skolen ikke henger med i den digitale utviklingen. Det er nok viktig å følge med, vite hva som skjer og bruke det som er relevant som pedagogisk hjelpemiddel. Det vil nok bli viktig for alle som arbeider i skolen at de behersker den digitale utviklingen for å forstå ungdommen
.http://www.idunn.no/ts/dk/2008/03/delingskultur_sosial_web_og_lering

1 kommentar:

  1. Det er et veldig intresangt spørsmål det med om skolene skal bekjempe bruken av sosiale web på skolen. Jeg ser at det er irriterende for lærere at elevene går inn på facebook i undervisningen og chater. Elevenes fokus blir flyttet fra undervisningen og over på andre ting. Men jeg tror nok skolen gjør det lurest i å følge utviklingen, og heller bli en del av og bruke det sosiale web i undervisnings sammenheng. Skolen må være i kontinuerlig utvikling slik som resten av verden er.

    SvarSlett