onsdag 5. oktober 2011

Samarbeidskriving med elev-elev.vurdering

Å innføre samarbeidsskriving i skolen er et flott tiltak. Det har ført til en ny impuls i skrivingen. Elevene kan støtte hverandre i samarbeid med andre og viser hverandre oppmerksomhet og respekt. De kan kontrollere teksten for hverandre og lære av hverandre. De kan dele faglig kunnskap og få se ulike måter å skrive på.( Eritsland A. G. 2008). Elevene snakker sammen, hjelper hverandre. Ved å bruke didtaltverktøy kan elevene lett bytte ut ord og avsnitt, velge en ny innledning eller forandre avslutning. denne måten å utvikle en tekst på, likner nok en del av det som elevene vil oppleve senere ilivet når de starter å jobbe. Da er det svært ofte samarbeid om tekster.
 Elev-elev vurdering krever at elevene må kjenne til vurderingskriteriene og hvordan elevene står i forhold til målene for arbeidet. Da kan medelever gi hverandre tilbakemeldinger på arbeidet.
Det er viktig at elevene ikke måles opp mot hverandre. Elevene lærer av hverandre gjennom samarbeid, og de utveksler ideer av hverandre
De lærer å jobbe sammen og får tillit til hverandre. De lærer kanskje også hva en demokratisk forståelse er. Det kan ofte være lurt å ha en rask responstid, at det kan være med på å øke innlæringen. Viktig å vise elevene hvilken kompetanse de faktisk har og ikke bruke all energien på hva de ikke kan. Som lærer er det viktig å fortelle elevene hva de burde gjøre for å oppnå læringsmålene eller den kompetanse de foreløpig ikke har. Vurdering som styrker elevenes forståelse av eget læringsarbeid og øker deres læringsutbytte. Det kan være utfordrende å la elevene medvirke i vurderingsvirksomheten - det er ikke så lett for oss lærere å gi slipp på styringen. men her gjelder det å skynde seg langsomt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar