søndag 30. oktober 2011

Lydfiler

Dette var en morsom innføring i lyd bruk. Brukte litt tid på å få lastet ned Audacity. Men når den kom på plass var det gøy å prøve ut de forskjellige lyd bildene. Vi satt to stykker sammen og utforsket alle mulighetene. Jeg hadde litt problemer med å finne der jeg kunne forandre stemmen til nyhetsoppleseren. men her var det vel bare å forsøke og forsøke og ikke være redd for å trykke.
Det er nok mitt største problem. Er redd for å trykke feil. Men det kommer seg.
Er litt usikker på om jeg har fått lagret lydbildene på mp3.Det må jeg nok sette meg mer inn i. Det skal bli spennende med neste leksjon.
En av utfordringene på dette emnet er hvilken musikk du kan bruke, hvem har opphavsretten til lyden en kan bruke. Her må en bruke litt tid for å finne og sette seg inn i lydfiler som kan brukes i skole sammenheng.
Jeg kommer til å prøve å bruke lyd i leseropplæringen. Det må være et fint verktøy å bruke til høytlesning der hvor eleven er lei å lese høyt for klassen. Da er muligheten der at eleven kan lese inn teksten inn på en lydfil og læreren kan høre eleven på denne måten. Fin måte å vurdere sin egen framgang i lesing kan være å lese inn en ny tekst i lydfil på skolen, øve hjemme, å lese det høyt igjen på lydfil på skolen. Da kan eleven selv se om det blir bedre resultat med øving.

1 kommentar:

  1. Audacity er et program jeg liker. Det er mye morsomme funksjoner i det. Å så er det jo ganske bruker vennlig. Når vi først fikk det til. Det var ganske morsomt for oss å sitte å leke i det også. Ganske flinke ble vi etterhvert å. Så jeg tror det er et supert program å bruke i undervisning. Foreksempel i kunst og håndverk hvor man kan leke litt med de forskjellige funksjonene, men også til lese trening.

    SvarSlett