tirsdag 21. februar 2012

Barn og unges digitale hverdag Uke 6 og 7

Barn og unges hverdag er full av spennende teknologi. Vi som voksne må lære barnet å ta de riktige valgene i myldret av muligheter som finnes i nett rommet. Det viser seg at barn allerede fra to års alderen sitter å leker seg med PC, smartphone og I pad.  Noen barnehager har tatt følgene av det og innført bruk av datamaskiner i barnehagehverdagen.

Utvikling av digital kompetanse hos barn er viktig både med tanke på videre utdannelse og fremtidige arbeidsplasser som i stor grad er digitalisert. Faren er at den digitale utviklingen kan føre til nye sosiale skiller mellom de som kan og ikke kan beherske de nye digitale verktøyene.
 Det viser seg at jenter ikke er så ivrige på digitale verktøy som det guttene er. Gutter rappoterer at de bruker mer tid på PC-spill enn jenter, og her er forskjellene på kjønn markante. Jentene bruker nettet mer til å "chatte" sosial kommunikasjon.

Det går ann å ta i bruk spillteknologi for å skape bedre læring innen skolesektoren. Forskning viser at spill i seg selv fungere som effektive læringsomgivelser. Gjennom å spille løser man komplekse problemstillinger og spillern tilegner seg kunnskap underveis i spillet for å komme videre.
 Mange har hevdet at bruk av nye mediene i stor grad fører til inaktivitet, men generelt er barn i alderen 7-12 år som er aktive brukere av nye medier like aktive som andre barn, både i forhold til tid sammen med venner og en del typiske inne- og uteaktiviteter.  Verre kan det nok bli i undomskolen, videregående alderen. Her kan nok den digitale hverdagen vært med på ødlegge litt for den fysiske aktiviteten.
Vi som voksne klarer nok ikke å stoppe utviklingen med bruken av digitale verktøy. Det kan godt være mulig å klare seg uten digital kompetanse men det vil nok begrense mulighetene i livene våre.

Ofte kan det være slik at barna er flinkere enn oss voksne. Da må vi tørre å bruke dem til å lære oss mer. Vi som voksne kan lære barna til å bruke hodet, gi dem enkle kjøreregler, snakke med dem om kildekritikk og personvern

Professor Sylfest Lomheim er redd for at den digitale kommunikasjonen øydelegger den naturlege kommunikasjonen mellom folk. Med utgangspunkt i innlegget, kva meinar du?

Jeg tror ikke den digitale kommunikasjonen er med på å ødelegge den naturlige kommunikasjonen. Den er heller med på å utvide kommunikasjonen . Ungdom i dag kommuniserer hele tiden både på den naturlige måten i skolesammenheng og på fritidsaktiviteter. På kveldstid kommuniseres det igjennom digitale verktøy. Problemet kan heller være at de alltid skal informere eller bli informert
 Med ungdommer i huset ser jeg at det blir brukt mye tid på sosial web men jeg tror det ikke går på bekostning av naturlig samtale. Her er jo Skype en flott webside hvor venner prater sammen og ser hverandre samtidig. Spesielt fint når du bor et stykke ut på landet. Her er det ikke sykkel og gangavstand til venner på kveldstid og vi som foreldrene kan ikke kjøre til alle døgnets tider.

Waldorf skolene i USA har filosfien at de ikke skal bruke bruke digitale verktøy i skolen. Lærere og foreldre mener at de har god nok tid på å lære det seinere. Å ha mye praktisk undervisning kan man ha selvom en også bruker smartboard og PCer i undervisningen. Det beste må vel være å ha en god og variert undervisning.
Hagen I og Wold T. Mediegenrasjonen

Medietilsynet (2008): Trygg bruk - undersøkelse 2008. En kartlegging av 8 til 18 åringers bruk av digitale medier. Medietilsynet, Fredrikstad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar